Bokutmaning

Vilken bok läste du senast?


Underbar bok! Läs den!








Håller just nu på med "the carful use of compliments" av Alexander McCall Smith. Han som också har skrivit Damernas detektivbyrå. Det är inte så mycket action i hans böcker men en härlig stämning.....gillar dem!


Är det övervägande kvinnliga eller manliga författare i din bokhylla?
Oj, har egentligen ingen aning.....har nog aldrig funderat så mycket på könet hos författarna utan jag bara läser.

När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar eller tänker du "nu har jag en fjärdedel kvar", "en tredjedel", "hurra bara hälften kvar"?
Nej jag brukar inte räkna hur många sidor som är kvar, mer ur en sorglig synvinkel i så fall - bara en fjärdedel kvar....trist!

Hur väljer du böcker du vill läsa?
Oftast via tips från vänner.

När blir en bok för lång?
Kan de bli för långa??? Möjligen om de är så tjocka att det är svårt att ligga ner och läsa dem.....

Läser du lika gärna på engelska som på svenska?
Försöker läsa böcker på engelska så mycket som möjligt för att behålla språket. Alexander McCall Smiths böcker har blivit mycket bättre på engelska. Det är som om berättelserna han skriver blir mer fylliga på engelska.

Vilken bok blev du senast berörd av?


Kan bara citera Borthy här:
"Lyckan, kärleken och meningen med livet. Elisabeth Gilbert. Känns som hon skrivit ur mitt huvud"



Den sjunde dagen av Stefan Einhorn. Fantastisk bok! Läs den! En bok om människans villkor och livets mening. En bok om etik. En bok om ansvar, visdom, ödmjukhet och kärlek!


Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig?
Jajamen!

Vilken bok lämnade du senast?


Anna, min älskade av Magnus Utvik......jag fick ge upp......eller så har jag bara tagit en paus.... den ligger kvar på sängbordet. Vet inte varför jag inte kan läsa den men den är sorglig och jag blir obehaglig till mods när jag läser den...

Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla/lånar du ofta?
Oj, det blir mycket böcker om berättelser från livet, om visdom....... har dock precis börjat att läsa lite deckare....och det var rätt ok faktiskt!

Rekommendera fem författare!
Alexander McCall Smith - mysiga berättelser.
Khaled Hosseini - Läs hans flyga drake och 1000 strålande solar!!!!
Camilla Läckberg - härliga från-pärm-till-pärm-på-en-eftermiddag läsningar
Mitch Album - Tisdagarna med Morrie - en kanonbok!
Viveca Lärn - härlig västkust stämning i hennes böcker


Nappa gärna på utmaningen!

Kommentarer
Postat av: Fia

Jag tycker att det är så kul att läsa om vad andra bloggare tycker om läsning och böcker.

2008-10-17 @ 17:12:39
URL: http://neverkeso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0