Oj vad fel det kan bli...

I dag på eftermiddagen strax efter vi kommit hem knackade det hårt på våran dörr. In kom en arg, ledsen och förtvivlad kvinna som berättar för mig att mina stora killar plus fyra kompisar kastat sten på en pojk hennes familj är stödfamilj åt........ Killen går i fyra och mina killar i sexan. Hon var så ARG! Jag kallade ner mina killar plus en av kompisarna som var med hemma. De försökte berätta sin historia men det var stört omöjligt att nå fram till kvinnan. Och rektorn och lärarna skulle höra av sig sa hon...... och hade inte vi läst om barn i Stockholm som blivit ihjälslagna på gatan och så vidare.....
Någonstans i allt detta inferno kändes jag mig så LUGN! Den utsatta pojken satt i bilen utanför och hon krävde en ursäkt av mina killar.  Kände också att det var ingen som helst idé att försöka höra killarnas upplevelse, eftersom hon var så upprörd. Fast någonstans i min mage kände jag att detta kan inte vara hela sanningen. Men man är rädd för att vara en sån morsa som håller sina barn bakom ryggen och tror de är guds änglar.... så jag höll med och sa att det är det enda de kan göra be om ursäkt och att vi får prata sen. De började gråta och allt var absolut kaos ett tag. Men tillslut gick de med henne ut och bad om ursäkt. Hon berömde dem för att de var så modiga och nu trodde jag att allt var frid och fröjd.
Dax för ett snack med killarna och då berättar dem att de, på vägen hem från skolan, hade gått och skrikit en massa filmrepliker på engelska som innehöll en massa svordomar mm till varandra. De var sex killar som hållt på. Allmänt jönseri alltså. Pojken hade cyklat förbi och tvärnitat och undrat varför de skrek svordomar efter honom. Killarna hade försökt förklara att det inte var efter honom utan att de höll på med varandra (förmodligen kanske inte på det mest sansade sättet). Han hade då skrikit könsord och kallat en av killarna glasögonorm och neger (fotnot killen är från Småland hela han). Då hade de andra i gänget försvarat honom och som de sa själva varit lite kaxiga. Killen hade då frågat om glasögonormen ville ha stryk och då hade det hettat till lite och en sten hade kastats. Dock (tack o lov) inte träffat honom. Mina killar och deras kompis är nu jätteledsna och skärrade. Nu ringer först rektorn och jag pratar lite med honom, mycket sansat och lugn man. Han lovar att de ska ringa runt till alla killar som var med i detta och höra. Efter en halvtimma ringer en av lärarna och meddelar att den storyn som mina killar berättat stämmer med vad de andra sagt. Rektorn ringer också tycker synd om killarna, och meddelar att han pratat med killen och hans stödfamilj. Och nu fick jag verkligen ont i magen. Varför stod jag inte på mig!? Varför lyssnade jag inte på dem först och stöttade dem? Men min enda ursäkt är att just då kändes det inte som en möjlig väg. Hon var så ledsen och arg. Funderade ett tag på att ringa upp henne. Men sen kände jag .....nä de har nog tillräckligt med bekymmer utan att jag behöver lägga mer på axlarna. Om man har en stödfamilj så innebär det väl att det finns en del strul på banan. Det blev nybakade bullar och mjölk och stor kram och tröst till tre härliga killar!

Nu packas det för fullt och i morgon bitti bär det av mot sol och snö och skidor! Såååå det kanske blir lite begränsat med bloggandet kommande vecka.......

Kommentarer
Postat av: Socrate

Oj vad jobbigt! Sånt är ju bara så kämpigt och man vill inte sätta sina egna barn på piedestal men vill ju samtidigt inte tro dem om det värsta. Jag anser att ALLA föräldrar borde få gå en kurs i hur man förhåller sig när det "knakar i fogarna" som idag för er...Många tar sina ungar i 100% försvar och menar att "NEJ, INTE MIN ÄNGEL INTE" ...
Jag skulle nog behöva gå en kurs i motsatsen för jag har nog lite svårt att alltid hålla med telningarna - vet att "i de lugnaste vatten" ...

SKÖNT ATT DET REDDE UPP SIG OCH ATT NI NU

I LUGN & RO KAN FOCUSERA PÅ FJÄLLVECKAN.
Jag har lagt in en order extra gips till just det sjukhus som ligger närmast dit ni ska så...trygga ska ni vara!

EN FIN VECKA önskar vännen Socrate Er !

2008-02-08 @ 22:26:11
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Fia

Jag tycker att du hanterade det hela snyggt. Det hade antagligen varit svårt för killarna att berätta sin version med den upprörda mamman närvarande. Nu gav du dem andrum, samtidigt som du trodde på dem. Och de fick ju sin upprättelse på ett städat och sansat sätt.
Hoppas ni får bra skidväder nästa vecka!

2008-02-09 @ 11:50:04
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Borthy

Hoppas ni har det riktigt härligt på skidsemestern nu!
Hemsk och jobbig grej ni fick innan avresan.
jag har också varit med om liknande. Och de var samma sak, jag ville som du inte heller vara en sådan som blint tror att ens son är ett litet lamm. Jag försökte agera rätt men sedan visade det sig samma som det du fick erfara att sonen faktiskt var oskyldig och fy vad man skäms när man inte trott på sin fina ärliga genomfina son.
Som sagt! Man får be om ursäkt.
Hoppas ni nu får en toppensemester! kram

2008-02-10 @ 19:40:15
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Tierra

Usch... trist historia... och jag vet hur det känns... varit i ungefär samma situation själv...

Ja, du åker på skidresa... vi får väl försöka klara oss utan dig en vecka... och även om det givetvis blir oerhört svårt... så litar jag på att du kommer hem igen, utvilad och utan ben- eller armbrott.

Sköt om dig och ha en fin vecka i snön !

Varma hälsningar, Tierra

2008-02-11 @ 13:55:44
URL: http://filmjolk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0