Mumsfilibabba!

Här kommer ett recept på en supergod kaka som jag just bakat! Säger sig självt att något som innehåller 300 g smör och 5 dl socker inte kan vara äckligt=)

Chokladbrownies med hallon ca 40 st  
300 g smör
4 ½ dl vetemjöl
1 ½ msk vaniljsocker
1 tsk salt
1 ½dl kakao
6 ägg
5 dl strösocker
2 dl hallon
100 g grovhackad blockchoklad (mörk, ljus eller båda går bra)
(100g grovt hackade valnötter, jag kör med mandelspån smidigt o bra)  

1. Ugn 200 grader. Smält smöret i en kastrull. 
2. Blanda vetemjöl, vaniljsocker och salt i en skål. Sikta i kakao och blanda om.  
3. Vispa äggen lätt med sockret och tillsätt smöret. Rör ner de torra ingredienserna  
4. Lägg ett bakplåtspapper i botten på en långpanna, ca 35 x 40 cm  
5. Bred ut smeten. Strö över hallon och (nöt-) och chokladblandningen.  
6. Grädda mitt i ugnen i ca 20 minuter (ska vara lite kladdig).

Låt kakan svalna något innan det skärs i rutor. Jag brukar skära lite större rutor som jag sen delar på diagonalen.  Tror inte jag riktigt fick ut 40 bitar.....

Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Patricia Klinteberg

Gott med brownies. :)

2007-09-26 @ 21:09:39
URL: http://klinten.blogg.se
Postat av: Socrate

Amonyms receptblogg - JAA, vafför inte?
Denna var ju bergis utskriftsläge på.
Och vilken fin avvägning med smarrekakor ena dan och motionstips nästa. "Amonym rules the world" .

2007-09-26 @ 22:20:39
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0