Lövblåsfundering

Inser att lövblåsning är en oehört världslig sak men jag kan ändå inte låta bli att förvånas...... lite i alla fall.

Mitt jobb är beläget i ett område med mycket träd vilket naturligtvis till hösten genererar mycket löv. Vi snackar lönn och kastanj = stooooora löv!

Det jag måste  ventilera lite är sättet dessa löv samlas ihop på. Insamlande sker med en bensindriven (tror jag) lövblås som LÅTER!!!!! Och den låter länge! Hela dagen! Och luktar - tränger in överallt. Mina tankar går till stackaren som håller i lövblåsen......hur nyttigt kan det vara?!

Nu till min tanke/åsikt: är det inte komplett vanvettigt att spy ut avgaser för att samla ihop alla dessa löv? Finns det inget annat sätt?! Dessutom samlas sedan lövhögarna ihop av en traktor som puttrar runt och har en enorm sug som suger upp alla löv.

Hur ska man göra i stället då? Förmodligen är det inte förenligt med någon arbetsmiljö att låta honom kratta... sånt kroppsarbete är nog nära nog livsfarligt åtminstone om någon ensam stackare ska göra det. Men alla som är "daglediga" av någon anledning då? Skulle inte de kunna kratta? Blir ju mindre slitsamt om man delar på bördan. Naturligtvis inte de med diskbråck, nackskador och andra sjukdomar men de som är mellan två jobb? Eller de som ibland intar lite förmycket av en del substanser - de kanske kan kratta lite? Jag har dessutom hört att arbete med kroppen kan vara bra.....
Fast smidigare är kanske att såga ner alla träden..... vad vet jag?!

Kommentarer
Postat av: Tierra

Hejsan !

Låter som om du gör en riktig analys av "problemet" tycker jag... och jag håller med !

Visst sjutton borde de finnas en massa andra lösningar än dessa miljöbovar till apparater... varför inte erbjuda t.ex. skolklasser en slant till klasskassan för att kratta ihop löv inom ett visst område ?

Man gör ju ofta så när det gäller att plocka skräp... ja, det var bara en liten refelektion från mig...

Ha en fortsatt bra dag !

Varma hälsningar, Tierra

2007-11-22 @ 13:03:58
URL: http://filmjolk.blogspot.com
Postat av: Socrate

Hörrdu "nästan-totalt-försvunna-30+'aren" !
Du resonerar ju så att det verkar som att du besitter all världens visdom (och nu raljerar jag inte). Att som det heter "villkora bidragsutbetalning" vore ganska logiskt, enligt mej.
En viss prestation skulle ALLA tjäna på. Och tänk vad lugnt och skönt och tyst i parken.

Så lyder Socrate den 22 november 2007.

2007-11-22 @ 22:12:05
URL: http://socrate.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0