Rent hus.....

Läste blogg inlägg hos Borthy idag (www.borthy.blogg.se - kan inte få till någon länk från denna stenåldersdator....).....som var såååå rätt. Det handlade om att städa och renovera. Vi är ju mitt uppe i en köksrenovering så egentligen borde jag väl inte skriva detta....

Vi flyttade in i vårt hus för snart 8 årsen och har haft en del "vänner" som uttryckt att det är ju bara att blåsa ut hela skiten och att det är ett renoveringsobjekt.... men vi har lyckats bo i det. Det har väl gått lite överstyr detta med renovering och homestyling. Inte höll man på så förr?! Precis som Borthy så har jag inget minne av att vi ständigt gjorde om hemma utan det byttes gardiner och städades. Vi köpte inte heller massa nya möbler och prylar. Känns lite hemskt att tänka på hur man slösar med resurser när man ständigt köper nytt och river ner det gamla..... Jag ska jobba på att bli bättre på att uppskatta det jag har....tänka till lite innan jag dundrar in på IKEA.... lovar inget men jag ska tänka på det i alla fall=) Och min ursäkt att vi renoverar köket är .....att det behövdes=)

Och det här med att städa... tänk att man ska vara så nojig och tokstäda varje gång det ska komma hem någon. Vi (mannen och jag) brukar skoja och säga att det är det bästa sättet att få städat på. Att bjuda hem någon..... då blir man effektiv som tusan...haha! Men jag får inte panik om det kommer någon spontant och det ser ut som sjutton men tyvärr ursäktar jag mig säkert minst 5 gånger att det ser ut som det gör.... Egentligen borde man sätta upp en skylt i hallen där det står:

"Välkommen till oss här pågår livet i direktsändning"

Två löften får det bli:

Nummer 1 - varje gång en pryl ska handlas ska jag ställa mig frågan "behöver jag verkligen det här?" (Oj, vad jag kommer att förhandla med mig själv...haha=
Nummer 2 - Jag ska inte ursäkta röran när det kommer någon - vi bor ju och lever här! Kolla nu ursäktar jag direkt....får jobba på detta!=))

Kommentarer
Postat av: Fia

Ja, det är fånigt att man ursäktar sig när det är rörigt. Den där skylten vore inte helt fel.

2008-03-21 @ 12:53:48
URL: http://neverkeso.blogg.se
Postat av: Socrate

Visste det ju redan men nu har du än en gång visat vilken klok människa du är, Amonym! Dagens inlägg är så bra att det bara knakar i fogarna. Att renovera köket är väl som regel en sak man gör när det verkligen behövs - så mycket för det ju med sej så att ni skulle göra det "bara för det är kul" tror jag alls inte!
Däremot att handla-och-handla-&handla-om-igen bara för att "man måste shopa för att må bra", är ju en ganska tom företeelse. Kloka ord har du även om detta. Du har mitt stöd till 128% där.
I går gick vår gemensamma vän "E.R" hem för att snart "du vet vad" och det kändes lite tråkigt. Hennes ersättare är helbra oxå så det blir bra, men när sköna människor lämnar jobbet är det ju lite synd, men hon kommer ju tillbaka så. . .


GLAD PÅSK önskas hela familjen Amonym!

//
vännen Socrate

2008-03-21 @ 15:19:55
Postat av: Borthy

Jag har verkligen inte mått bra kan jag se så här i efterhand av mina panikstädningar och mitt dåliga samvete, alla ursäkter.
J (exmaken) kunde komma hem och säga (egentligen helt normalt ju):
-Du, vi tar scoutplaneringsmötet här i kväll efter middagen, ledargruppen kommer hit.

Vad tror du händer inom mig när han säger så? Jag fullkommligt panikar!

-HIT? Till oss? Ser du inte hur det ser ut? Det är ju inte perfekt!
Det susar till i huvudet och blodtrycket stiger...

Jag lovar och svär att börja gå mot ett vettigare förhållningssätt inom de här frågorna!

Du har stående inbjudan till mig, iklädd mysbyxor bör du vara och du behöver inte ringa innan....eller jag lovar, i varje fall att ta emot dig utan städhysteri! Vi kan väl kämpa tillsammans här?
Angående renoveringen i mitt fall. Endera har vi renoverat sönder vår relation eller så renoverade vi kroniskt för att det var något vi hade gemensamt. Kan man säga så?
Lova att inte glömma bort varandra i slipdammet!
Kram

2008-03-21 @ 23:50:56
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0