Superkondisen....?

Tack för alla uppmuntrande kommentaren om min träning! Det stärker och ger extra motivation! Just nu har jag "superkondis" för att springa 6-10 km..... alltså det är så att man blir bra på det man tränar. Skulle jag däremot ställa mig på basketplanen (gammal passion) och försöka mig på en 10 minuter där skulle jag förmodligen falla ihop som en blöt disktrasa. Och alla är vi barn i början! Löpning är, om man har möjlighet, väldigt enkelt att bli bra på och hyffsat lättillgängligt. Allt du behöver egentligen är ju ett par hyffsade dojjor. Jag har aldrig köpt några för över 800:- - fast det är ju ganska mycket, men det finns värre! Sen gäller det att börja smått, springa (jogga, lufsa, lunka) 1 minut gå 2 minuter och växla så några gånger t ex 5 gånger och sen även om man känner att man kan mer så ska man vara nöjd, gå hem, stretcha och duscha. Detta upprepar man någon gång till och sedan öka på springpasset med en halv minut åt gången efter hand. Felet man ofta gör är att man plötsligt flyger upp ur soffan och säger "nä nu jädrar" och så sticker man ut och springer som en tok i 20 minuter för att sedan drabbas av blodsmak, utmattning och total nedstämdhet för att det gick så kass.
Viktigt är dock att man hittar något man tycker är kul! Och för mig är det så att jag mår såååå mycket bättre när jag tränar, tror min familj instämmer. Det är lite mental träning att springa också, man hinner liksom tänka och fundera en hel del. Detta funkar ju även när man promenerar.

Måste citera Blossom Taintons slut replik i Toppform igår.

"Den som väntar på något gott, blir inte fet"

Nu är det dags för sagoläsning!

Kommentarer
Postat av: Christel

Bra att du ger dig på att springa, själv nöjer jag mig med stavgång

2008-01-09 @ 21:43:01
URL: http://kottenliv.blogg.se
Postat av: Socrate

Håller helt med dig i att "man mår så mycket bättre även själsligen" när man motionerar. Frugan mår bäst om hon inte får promenera raskt i en timme om dan + helst cykla en halvtimme på motionscykeln så vi är levande bevis på att din tes håller. Dock en liten invändning från en ganska inbiten joggare (som tyvärr inte kan idka motion så ofta numera): Bäst att hålla igång i LAGOM tempo och springa än att "intervalla" och gå ibland för det är så himla svårt att komma igång igen när man gått (kan vara helt personligt för mej - förmodligen är det så).

IMPAD ÄR ÄVEN JAG över din idoga träning.

// Socrate

2008-01-10 @ 08:29:15
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: Borthy

Det var en bra Blossom kommentar!
Jag blir inspirerad av dig när du berättar om din träning! Efter vinden, eller halva vinden idag snör jag på mig dojjorna och sedan är jag på gång igen! kram

2008-01-12 @ 11:00:02
URL: http://borthy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0