morgonreflektion....

.....reflekterade över något idag när jag körde till jobbet. Brukar tänka på detta titt som tätt. Strid ström av bilar på morgonen. Och i nästan alla bilar sitter det, liksom i min, en mamma eller en pappa som kör sina små barn till dagis. Om man skulle se det här från ovan så är det ju lite märkligt.
Vi bor i fina hus, som alla lämnar i hast på morgonen. Vi skjutsar iväg våra småbarn som någon annan ska "ta hand om", som också skjutsat sina små barn till ett annat dagis.......
Och så ilar vi till våra jobb där vi sliter hela dagen - för att vi ska få pengar så att vi ha råd att bo i våra fina hus (som vi inte är i så mycket.....), handla mat, ha våra barn på dagis och åka på semester och vila upp oss eftersom vi blir trötta av allt jobbande.  Och så lika dant på eftermiddagen - tillbaka hem och hämta de småliven. Lite märkligt är det väl? Får en Mauro Scocco låt från 1991  på huvudet......

Ingen som vinner
Vi kan kalla det frihet
Det ser ut som misär
Vad är det för liv som vi lever här
Du har 15 kanaler på färg-TV
Men luften du andas är inte ren

Ja öppna dina ögon, se dig runt omkring
Vi har bytt allt som är viktigt, mot meningslösa ting
Något måste hända, ber till Gud att vi hinner
I loppet som vi springer
Finns det ingen som vinner
Ingen som vinner [x2]

Alla barn, av moder jord
Så jag fattar pennan och skriver dessa ord
Och inget är för evigt, inte himmel eller hav
Hon, fått vad hon tog, vad hon klarar av

Ja öppna dina ögon, se dig runt omkring
Vi har bytt allt som är viktigt, mot meningslösa ting
Något måste hända, ber till Gud att vi hinner
I loppet som vi springer
Finns det ingen som vinner
Ingen som vinner [x2]

När dimmorna skingras finns frågorna kvar
Och tron på vår nästa är det enda vi har
Det här är ingen lek, det här är på riktigt
Så, hör vad jag säger för det här är viktigt

Ja världen den snurrar, alldeles för fort
Ingen har väl riktigt, insett vad vi gjort
Alla vill ha det bättre och vi blir bara fler å fler
I loppet som vi springer
Finns det ingen som vinner
Ingen som vinner [x2]

Ja öppna dina ögon, se dig runt omkring
Vi har bytt allt som är viktigt, mot meningslösa ting
Något måste hända, ber till Gud att vi hinner
I loppet som vi springer
Är det ingen som vinner
Det finns det ingen som vinner

Tro nu inte, för allt i världen, att jag är någon förespråkare för att vi ska flytta ut till landet och bli självförsörjande allihopa. Och jag tycker att dagis är världens bästa verksamhet.....eller en av dem åtminstone. Och jag tycker hemskt mycket om mitt jobb, skulle inte vilja vara utan det.  Men ibland känns det lite konstigt alltihopa.....

Och så till en helt annan grej!
Ett inlägg i "jag mötte Lassie" - igår var det drop-in fika på fritids och jag fikade ihop men en annan mamma som har barn i samma klass som min minsta son. Och hon var klasskamrat med Backyard Babies killarna. De' ni!!!!
Hon berättade om hur de, när de gick i högstadiet, brukade håna dem och tyckte de var sååå larviga. De hade redan då sin stil rätt klara för sig. Och av detta lär vi oss - ge aldrig, aldrig upp din dröm även om andra försöker ta den ifrån dig!

Kommentarer
Postat av: Borthy

Vilket härligt inlägg!
Jo, visst kan man fundera vad vi håller på med mellan varven. Jag känner ändå som du, jag tycker ju om det på något underligt vis ändå, hur går det ihop? Jag tror att alternativet som vi faktiskt också går mot, att fler och fler inte behövs i den stora karusellen och inte heller då kan bo fint är mycket värre. J var i går i Danmark för att "kolla" en verksamhet som deras firma ev ska ta över och göra mer vinstdrivande. Saker han berättar gör mig i bland så ledsen på det här temat. Det han såg i går var hur flera man satt och bytte igenkleggade hål på duschmunstycken.....bland annat.
Alltså, några gick alltså varje dag till jobbet och bytte dessa reservdelar i duscharna. Fann denna syssla värdefull, var behövda. (Det är vad jag tror det hela handlar om, vi människor mår ok om vi har en plats där vi förväntas dyka upp och vi är behövda).
Tror du dessa dusch-håls-män kommer ha kvar sina arbeten i framtiden eller tror du man mycket billigare kan köpa nya duschslangar? Kommer de vara lyckliga utan jobb?
Ja, nu svamlade jag iväg men du fattar vad jag menar. Kram

2008-04-25 @ 09:55:27
URL: http://borthy.blogg.se
Postat av: Socrate

Jo, visst är det en märklig karusell vi snurrar runt i...Har tänkt på och även diskuterat Kristina Axén-Olins avhopp sista tiden. Vad skönt det känns när en person på en sån position känner att "det är inte värt att bara jobba,jobba,jobba - barnen kanske mår bättre av att ha sin mamma mer hemma - det sänder säkert signaler till andra om att "livet inte bara är karriär" .

Så är jag himla AVIS på att just Du fick snacka med henne som var klassis med BackYardBabies-snubbarna...
Säger bara "Staffan Scheja - släng dej i väggen"

Till slut: Vet du att Tierra är på banan lite igen, om än i mindre vokabulär form???


Ha't gott säger vännen Socrate

2008-04-25 @ 11:36:19
URL: http://socrate.blogg.se
Postat av: amonym

Fattar precis vad du menar! Detta är det stora dilemmat i mitt arbete. Var finns arbetsmarknaden för de som
inte är 140%..... Att vara behövd och bli sedd och bekräftad är så viktigt! Har vi råd att ha en "massa" människor som inte behövs.....för jag tror inte man behåller sin hälsa om är obehövd.....och det gynnar inte någon av oss om vi har en stor del människor som står utanför. Och hur länge pallar de som jobbar att alltid vara på tå och prestera 140%? Tror absolut att vi måste tänka till på detta område....

2008-04-25 @ 11:46:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0